Förklara, försvara, förmedla, förändra, förbättra

Som kommundirektör har jag många uppdrag. Ett av dem är kontakten med medborgarna, det lokala föreningslivet, kommunens företagare m.fl.

I kontakten med dem får jag ofta förklara den kommunala verksamheten. Hur den påverkas av lagstiftning, politiska viljor, statens påverkan etc.

Jag får ofta också försvara vår verksamhet. Den tiden är förbi när jag jamsade med när det skälldes på kommunen, många gånger utan att det fanns fog för det. Numera vågar jag – när jag har fog för det – säga: – ”Där har du fel. Så är det inte!”

En annan del i mitt uppdrag är att förmedla, både utåt och inåt. Förmedla till medborgarna vad vi gör och varför vi gör det. Förmedla till min egen organisation hur medborgarna uppfattar det vi gör.

Förmedlandet av input från medborgarna leder förhoppningsvis till att vi kan förändra oss där det behövs för att möta medborgarnas behov.

På så sätt kan vi hela tiden förbättra vår verksamhet!

 

2 thoughts on “Förklara, försvara, förmedla, förändra, förbättra

Kommentera

