Elcykel till jobbet

Jag bor sedan tre år tillbaka drygt sex km öster om rådhuset. Vägen till jobbet går västerut längs Östersjön. Eftersom det oftast blåser västanvind i Trelleborg är det alltså vanligt med motvind till jobbet.

Trots att jag har bil och goda lokalförbindelser till jobbet har jag valt att så ofta som möjligt ta min elcykel till jobbet. Om jag trampar på för fullt på högsta växeln kan jag hålla runt 30 km/h med hjälp av elmotorn och ta mig till jobbet på 12-13 minuter. i kostym. Utan att bli svettig!

Jag gillar överhuvudtaget den cykeltrend som etablerar sig runt om i Europa och Sverige. På twitter ser jag massor med goda exempel. Förskollärarna i Holland som med två lastcyklar kan ta med sig 20 barn på utflykt. Cykelbudfirman i Göteborg som igår levererade nästan 1000 semlor med paketcykel.

I Trelleborg har vi inlett ett resonemang om supercykelvägar, lättnader i parkeringsnormen i samband med nybyggen om man satsar på cyklisterna och goda cykelparkeringsmöjligheter vid vårt nya resecentrum.

Cykla är härligt! Elcykla är underbart!

Kommentera

