Men det får man väl inte twittra i det här landet

Igår skrev jag på Twitter att det var en bra balans mellan humor och allvar i Skavlan. Skrev också att PG Gyllenhammar sa något klokt om ledarskap.

När jag sedan läste vad andra skrev om programmet blev jag osäker på om jag verkligen tyckte vad jag tyckte eller egentligen om det var ”rätt” att tycka som jag gjorde.

Varför?

Ett axplock av åsikter:

Norska korrespondenten var oerhört fascinerande och karismatisk, självupptagen och bra.

Carina Berg och Christine Meltzer var ”de to hysteriske damene”.

Gyllenhammar var en mansgris. Han var också charmerande och klok. Han jobbade alltid och försummade sina barn. Hans senaste fru kunde vara hans barnbarn.

På slutet närmade sig dock Twitter konsensus och enades om att fru Kennedys livvakts historia var fantastisk.

Vad vill jag då ha sagt med detta?

Twitter och andra sociala medier är fantastiska på många sätt ur ett yttrandefrihets- och debattperspektiv, men de riskerar att förlora effekt om alla måste vara så himla korrekta och tycka som ”Twittereliten”.

Det kommer vi inte minst att märka nu under valåret.

Kommentera

