Jag har älskat fotboll

Trots att min far var en duktig fotbollsspelare krävdes det ett VM 1974 med en målvakt som hette Ronnie Hellström för att få mig att börja spela som 11-åring. Min debut gjorde jag för IK Brage i Borlänge under de två år jag som barn bodde i Dalarna.

Redan som sextonåring insåg jag att jag aldrig skulle bli någon ny Ronnie Hellström och bytte därför bana och blev fotbollsdomare. Den karriären började med att jag dömde riktigt små knattar i en tennishall i Skanör varje fredag. När jag var 30 tog karriären slut eftersom min tid inte räckte till. Jag dömde då damallsvenskan och division 3 herrar. Har därefter ibland dömt lite ungdomsfotboll och härom sommaren en TV-lagsmatch.

Varför skriver jag då i rubriken att jag har älskat fotboll?

Jo, för att mitt tålamod är så nära bristningsgränsen det kan komma på grund av supporterbråk, läktarvåld, rasism, nazism, gubbiga styrelser, gubbiga SvFF, absurda spelarlöner, havererade klubbekonomier, massiva polisinsatser…

Inför gårdagens cupmatch mellan Malmö FF och Hammarby pågick en sjuk diskussion om en banderoll mot nazism kunde tillåtas på läktaren. Det kunde den tydligen inte enligt SvFF, men den kom upp ändå eftersom MFF:s styrelse tydligen fick besked om att klubben skulle slippa straff.

Det bråkades i Malmö stad före och efter matchen. Det bråkades på Malmö stadion under matchen. Åskådare blev skadade. Poliser blev skadade. Malmöborna kände stor oro.

Polisens kommenderingschef ställde sig efteråt frågande till om dessa fotbollsmatcher är värda sitt pris.

Mitt svar är enkelt. Och tydligt. Nej.

One thought on “Jag har älskat fotboll

  1. Ping: Idag känns det bara tomt | Rosenkvistar

Kommentera

