Analog sekreterare

Idag hade jag tänkt liveblogga från kommunfullmäktiges sammanträde.

En dryg timme innan sammanträdet fick jag emellertid veta att kommunfullmäktiges sekreterare fått akut förhinder. Jag fick därför hoppa in med vår nye kommunsekreterare som bisittare.

Detta borde inte vara några problem. Vi har båda haft den rollen tidigare och ärendena hade jag ju koll på.

Men tekniken! Kommunfullmäktige har sedan några år tillbaka ett elektroniskt närvaro- och voteringssystem som jag inte har lärt mig.

Det blev alltså en nostalgitripp för fullmäktige med muntligt upprop och traditionellt ropande ja, nej eller avstår vid kvällens tre voteringar. Nåväl, med lite möda och visst besvär kom vi igenom sammanträdet på drygt tre timmar.

Nu ska det bara skrivas protokoll också. I ett annat system som jag inte heller lärt mig. Tur jag har duktiga medarbetare!

Kommentera

