Gå och rösta

Bilderna och artiklarna om valet i Afghanistan borde inspirera alla i Sverige att använda sig av sina möjligheter att delta i de fyra valen i år. Både i EU-valet i maj och i valen till riksdag, landsting och kommun i höst.

Jag kommer själv att ägna valdagarna åt att sitta i en skolbespisning i en av kommunens skolor för att ta emot röster. Ett fint uppdrag!

Vid valet 2006 satt jag i samma skolbespisning. När vallokalen stängde klockan 20 fick jag och mina kollegor förstärkning av två kvinnor i tjugoårsåldern som skulle hjälpa oss att räkna röster.

Jag visade dem lite snabbt hur de skulle göra och visade även röstlängden. Förklarade hur den är uppbyggd. Att den började med den äldsta i valdistriktet.

En av rösträknarna noterade att en kvinnlig väljare, nästan 100 år, hade röstat och ställde sig frågan varför man röstar när man är så gammal.

Kanske, sa jag, för att hon föddes på den tiden när kvinnor i Sverige inte fick rösta.

Så gå och rösta!

20140405-072127.jpg

Kommentera

